בקשה לרישיון קבלן כוח אדם או קבלן שירות בתחומים שמירה, אבטחה וניקיון
שירות זה מאפשר למי שמעוניינים לעסוק כקבלני כוח אדם או כקבלני שירות, להגיש בקשה לרישיון מטעם משרד העבודה.
בקשה שתשלח לרשות ללא כלל המסמכים מלאים בצורה תקינה וללא כל המידע הנדרש בהתאם להוראות באתר משרדנו - לא תטופל.
מי שמעוניינים לעבוד כקבלני כוח אדם או כקבלני שירות, חייבים ברישיון מטעם משרד העבודה לפי חוק העסקת עובדים על-ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו-1996.
על המעונינים בקבלת הרישיון, לעמוד בתנאי הסף הראשוניים להגשת הבקשה:
- היעדר הרשעות:
בחמש השנים שקדמו לבקשת הרישיון, לא הורשעו מבקשי הרישיון או ממלאי תפקידים בכירים בעסק שברשותם:
- בעבירה שיש עימה קלון.
- בעבירה שבגלל חומרתה או נסיבותיה, הם אינם ראויים לפעול כקבלני שירותים. - ניסיון:
- לקבלני שירות – שנה ניסיון ניהולי או עסקי.
- לקבלני כוח אדם – שלוש שנות ניסיון בניהול כוח אדם.
לתשומת ליבכם:
בשלב זה אין חובה להחזקת משרד.
הערה חשובה, לתשומת לבכם!
הליך קבלת הרישיון מותנה בעמידה בתנאי סף. בין תנאי הסף על הקבלן להפקיד ערבות לזרוע העבודה. גובה הערבות נקבע על פי היקף הוצאות השכר אך בהתאם לקבוע בתקנות גם קבלן/חברה אשר אינם מעסיקים עובדים מחויבים בהפקדת ערובה.
שימו לב! גם במידה והעסק/החברה טרם החלו בפעילות, לצורך קבלת הרישיון על הקבלן/חברה להפקיד ערבות בסכום מינימאלי על סך 41,017 ש"ח (סכום עדכני ל 12/2020). יצוין שסכום הערבות המינימלי משתנה מעת לעת, בהתאם לתקנות העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם (הערובה) תשנ"ו-1996.
יש למלא את טופס הבקשה לרישיון קבלן כוח אדם או לקבלן שירות, לצרף את המסמכים הנדרשים ולהגיש באופן מקוון בלבד.
(פירוט המסמכים שיש לצרף בטופס המקוון, מופיעים מטה תחת הלשונית "מה צריכים לצרף לבקשה).
לתשומת ליבכם:
- את המסמכים הנלווים יש לצרף לטופס המקוון בפורמט PDF בלבד.
- הגודל המירבי האפשרי לכל קובץ בטופס המקוון הוא עד 500KB.
- יתכן שתתבקשו להתקין סרגל כלים על מנת לפתוח את הטופס.
- הטיפול בתיק יחל רק לאחר שכל המסמכים הנדרשים נמצאים בתיק הבקשה. אם המסמכים לא תקינים, תישלח הודעה על כך למגישי הבקשה.
חובה לקרוא את ההנחיות במלואן ולהעביר את כלל המסמכים הנדרשים.
מסמכים כלליים
- תעודת התאגדות/תעודת עוסק מורשה/תעודת עוסק פטור.
- ייפוי כוח במידה ויש מייצג לחברה (רו"ח/עו"ד יכולים לשמש כמייצגים, יועץ מס יכול לייצג עוסק מורשה).
- צילום ברור תעודת הזהות של הבעלים ושל המנכ"ל ושל כל בעל תפקיד בכיר אחר בחברה/עסק.
- לחברות שמירה ואבטחה - יש לצרף רישיון תאגיד שמירה בתוקף ממשרד המשפטים. חברה פרטית (ח.פ) או רישיון משרד לשירותי שמירה עוסק מורשה (ע.מ).
- קורות חיים מפורטים של הבעלים, של המנכ"ל ושל כל בעל תפקיד בכיר אחר בחברה/עסק. נדרשת הרחבה, שמות ותאריכים של מקומות עבודה קודמים.
- טופס תקופת העסקה מביטוח לאומי של הבעלים ושל המנכ"ל ושל כל בעל תפקיד בכיר אחר בחברה/עסק.
- אישורים על ניסיון ניהולי - אסמכתא המעידה על ניסיון ניהולי של שנה/שלוש שנים לפחות (בהתאם למהות הבקשה) עבור הבעלים ו/או המנכ"ל. לאסמכתא תקינה ייחשב אישור ממעסיק קודם (אם הניסיון נצבר כשכיר) או מרו"ח/יועץ מס (אם הניסיון נצבר כעצמאי). כאשר היא כתובה על דף רשמי של החברה ומצוינים פרטי ממליץ, לוגו, תפקידו ודרכי יצירת קשר עמו. באישור יש לפרט תקופות העסקה, תחומי אחריות במסגרת התפקיד, וכמות העובדים שהיו תחת ניהולך.
- כתב התחייבות מבקשי הרישיון חתום על-ידי בעלים ומנכ"ל, כולל חתומת של החברה/עסק. אם המנכ"ל אינם הבעלים, כל אחד מהם ימלא כתב התחייבות בנפרד.
- טופס הסכמה לקבלת מידע פלילי מהמשטרה חתום על ידי כל עובד בכיר בחברה/עסק, כולל כמובן בעלים ומנכ"לים. יש להקפיד ולמלא את כלל הפרטים בטבלאות בטופס הנדרש.
- תצהיר בדבר היעדר הרשעות, קנסות ותביעות אזרחיות חתום על ידי בעלים ומנכ"לים. אם המנכ"ל אינם הבעלים, כל אחד מהם ימלא טופס נפרד.
- אם קיים כבר משרד - יש לצרף תצהיר משרד העומד על תנאי הרישיון. משרדנו עתיד לבקר במשרדי החברה ויבחן את כלל התנאים כפי שהוצגו לרשות בהליך קבלת הרישיון. במידה ואין עדיין לחברה/עסק משרד - ראה פירוט בהמשך.
- אם לא קיים משרד - במידה ואין עדיין לחברה/עסק משרד יש לצרף תצהיר התחייבות להחזקת משרד בהתאם לפורמט החדש, חתום ומלא בכל המקומות הרלוונטיים.
השירות ניתן ללא עלות
במידה והחברה/עסק טרם החל/ה בפעילותו/ה העסקית מיום הקמתו/ה ועד היום וטרם החל/ה בהעסקת עובדים מיום הקמתו/ה ועד היום - יש למלא ולחתום על אישור אי פעילות בהתאם לפורמט החדש והעדכני המתאים לגורם החותם:
- עבור חברות/עסקים - אישור חתום על ידי רואה חשבון (כולל מספר רישיון רואה חשבון).
- עבור עסקים - אישור חתום על ידי יועץ מס (כולל מספר רישיון יועץ מס).
- מאזן בוחן (לחברה)/ דו"ח רווח והפסד (לעסק) עדכני ואחרון.
- רשימת עובדים מלאה ומפורטת בהתאם לפורמט אקסל המצורף + דוחות פנסיה. יש למלא את כל הפרטים הנדרשים ברשימה.
רשימה שתמולא חלקית או שיהיה בה פרטים חסרים - לא תתקבל (לרבות: שם מלא, מספרי תעודת זהות, תאריך תחילת העסקה,
כתובת, מספר טלפון, מקום העבודה בפועל בחודש האחרון וכתובת העבודה בפועל בחודש האחרון, פרטים על חברות הפנסיה אליהם
מועברים הכספים וכדומה) יש להעביר קובץ זה בפורמט 'אקסל' פתוח. כמו כן, יש לצרף מסמכים המעידים על תשלומי פנסיה. (דו"ח
היזון חוזר מחברת הביטוח/פנסיה) עבור 12 החודשים האחרונים, לכלל העובדים בעסק/חברה עפ"י זכאותם בחוק. - טופסי 102 מביטוח לאומי וממס הכנסה עדכני לרבעון שקדם למועד בקשת הרישיון, כולל אישור תשלום.
- טופס מזמיני שירות וקבלני משנה, בקובץ אקסל, עפ"י הפורמט המצורף.
- טבלת דיווח נתונים לצורך הכנת ערבות – טופס זה יש למלא בהתאמה מלאה לטופסי 102 ממס הכנסה ומביטוח לאומי.
- יש להזין נתונים עבור 12 חודשים אחרונים ממועד הגשת הבקשה.
- יש למלא את כל הטבלה במחשב ולא בכתב יד.
- יש למלא את כל התאים בטבלה, לא ניתן להשאיר אף תא ריק. במידה שלא התבצעה פעילות בתחום מסוים, יש לרשום "0" במשבצת הרלוונטית.
- יש לרשום תאריך בראש המסמך.
- לאחר מילוי הטופס, יש להחתים את הגורמים בהתאם למצוין בתחתית הטופס (כולל חותמת ומספר רישיון של רו"ח/יועץ מס), כולל חתימת מורשה החתימה.
- יש לוודא כי סכום השכר הכולל בעמודה השמאלית ביותר תואם את הדיווח בטפסי 102 מס הכנסה וביטוח לאומי.
- בסיום מילוי הטופס יש להעבירו כקובץ סרוק בפורמט PDF.
- לאחר בדיקת הבקשה ועמידה בתנאי הסף, יוזמנו מבקשי הרישיון לריאיון אישי.
- במסגרת הריאיון ייבדק ידע בזכויות עובדים בהתאם לחוברות זכויות עובדים. יש לקרוא את החוברות בעיון רב.
להלן חוברות זכויות עובדים (המידע המופיע בחוברות נכון לשנת 2021):
- קבלני כוח אדם - עברית
- קבלני כוח אדם - ערבית
- קבלני שירות בתחום הניקיון - עברית
- קבלני שירות בתחום הניקיון - ערבית
- קבלני שירות בתחום השמירה - עברית
- קבלני שירות בתחום השמירה - ערבית
- חוברת זכויות - עובדי קבלן המועסקים דרך קבלני כוח אדם המחזיקים בהיתר מיוחד להעסקת עגרונאים בהתאם לסעיף 9א לחוק - עברית
- חוברת זכויות - עובדי קבלן המועסקים דרך קבלני כוח אדם המחזיקים בהיתר מיוחד להעסקת עגרונאים בהתאם לסעיף 9א לחוק - ערבית
אם השלבים הקודמים הסתיימו בהצלחה, תועבר לידי מבקשי הרישיון "דרישה להמצאת משרד", שבמסגרתה יש להשלים מסמכים נוספים (במידה ולא הוגשו בשלבים הקודמים):
- העתק מחוזה שכירות בתוקף ותמונות המתארות תנאים פיזיים וסניטריים של המשרד, הכוללים נגישות לבעלי מוגבלויות. משרדנו עתיד לבקר במשרדי החברה ויבחן את כלל התנאים כפי שהוצגו לרשות בהליך קבלת הרישיון. לחילופין, במידה ומדובר על משרד בבעלותו של מבקש הרישיון, יש להעביר אישור נסח טאבו.
- אישור ניהול חשבון בנק – לצורך הכנת הודעה לערבות.
לאחר השלמת השלבים הקודמים, יש להפקיד ערבות בנקאית. ההפקדה תתבצע לפי התנאים הבאים:
- יש להכין את הערבות רק לאחר קבלת הודעה בדבר גובה הערבות הנדרשת.
- מבקשי רישיון שהם צד להסכם קיבוצי, זכאים להנחה של 10% מגובה הערבות הבנקאית. יש להמציא אישור המעיד על כך.
- הערבות תהיה בתוקף ל-15 חודשים מיום הוצאת הערבות. יודגש שתוקף הערבות יסתיים ביום האחרון של החודש ה-15. לדוגמא: באם יום הוצאת הערבות הינו 10.10.2019, תוקף הערבות יהיה עד ליום 31.01.2021.
- לא יינתן רישיון ללא הפקדת הערבות הנדרשת. בהתאם להוראות החוק, אם החברה או העסק עומדים בדרישות החוק, עליהם להפקיד ערבות בנקאית.
- אי המצאת ערבות במועד הנדרש, עלולה להביא לסגירת תיק הבקשה.
- יובהר כי הפקדת הערבות נדרשת בהתאם לסעיף 3. (א) (2) לחוק וכי הערבות נועדה להבטיח את מילוי חובות הקבלן כלפי עובדיו.
לאחר סיום פעילות הקבלן ולאחר ביטול הרישיון, לשם שחרור הערבות והחזרת כספי הערבות לקבלן עורך משרדנו בדיקה של עמידת הקבלן בהתחייבויותיו לזכויות העובדים (לפירוט ביחס למסמכים הנדרשים להוכחת עמידת הקבלן בהתחייבויותיו ראה בעמוד ההסבר בנושא הודעה על הפסקת פעילות של קבלני כוח אדם או קבלני שירות באתר זה).
יובהר כי במקרים בהם נמצא שהקבלן לא עמד בהתחייבויותיו כלפי העובדים, יידרש הקבלן להציג אסמכתאות לתיקון הליקויים וכי במידת הצורך, יידרש הקבלן להארכת תוקף הערבות לצורך כך וזאת בכדי להימנע מחילוט הערובה.
עוד יובהר כי במקרים המתאימים, מקיים משרדנו התייעצות עם הועדה המייעצת לעניין חילוט ערובה, וזאת טרם החלטה על חילוט הערבות במידה ועולה כי הקבלן לא עמד בהתחייבויותיו כלפי עובדיו ולא מציג תיקון של הליקויים. - יובהר כי הערבות שיש להעמיד על מנת לעמוד בתנאי הסף לקבלת רישיון קבלן/חידוש רישיון קבלן תהיה בהתאם לתקנות העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם (ערובה). כל ערובה שתועבר לידי הרשות ושלא תעמוד בתקנות, לא תתקבל ולא תאפשר מתן רישיון או חידושו.
- ממוצע משך הטיפול בבקשה הוא עד שלושה חודשים וזאת במידה ויש שיתוף פעולה מלא בהמצאת מסמכים ובכפוף לעמידה בתנאי הסף, עפ"י החוק.
- קצב הטיפול בבקשה תלוי במידת שיתוף הפעולה של מגישי הבקשה, ובהגשת הבקשה לרישיון בצירוף כל המסמכים כנדרש.
- לא ניתן לדלג בין השלבים. כל שלב תלוי בהשלמת השלב הקודם.
- הרישיון ניתן לתקופה של שנה אחת.
- ניתן לחדש את הרישיון בכל פעם לשנתיים נוספות, אך לא יותר משלוש שנים לכל חידוש.
- עיסוק כקבלני כוח אדם או כקבלני שירות ללא רישיון, הוא עבירה על החוק.
- אי שיתוף פעולה עם הרשות תביא לסגירת תיק הבקשה לרישיון.
- שימו לב כי בעקבות מצב החירום, הוחלט לוותר על דרישה לחתימת עורך דין בתצהירים השונים.
שימו לב, במקרה של סתירה או אי התאמה בין המידע המופיע בדף המידע לבין הוראות הדין הרלוונטיות יגברו הוראות הדין
משרד העבודה
מינהל הסדרה ואכיפה – תחום רישוי ופיקוח
שעות מענה טלפוני
החל מיום 15.08.2024 שעות המענה הטלפוני יהיו בימים ב, ג, ד בשעות 09:00-12:00.