הגשת תביעה קטנה לבית משפט לתביעות קטנות
שירות זה מאפשר להגיש תביעה קטנה ישירות לבית המשפט לתביעות קטנות, בתהליך דיגיטלי פשוט ונוח
שירות להגשת תביעות קטנות לבית המשפט לתביעות קטנות, באופן דיגיטלי ומהיר. השירות מסייע ליצור כתב תביעה קטנה ולצרף את המסמכים הדרושים באופן עצמאי, ללא צורך במעורבות עורך דין, וכרוך בתשלום אגרת בית משפט בלבד, ללא עלויות נוספות.
מי יכול להגיש תביעה קטנה
כל אדם פרטי, כולל עוסק פטור או עוסק מורשה.
שימו לב: חברה בע״מ לא יכולה להגיש תביעה קטנה.
מה אפשר לתבוע בתביעה קטנה
- סכום תביעה קטנה יכול להיות עד 38,900 ₪ (נכון ל-1.1.2025).
- אפשר להגיש תביעה כספית ותביעה להחלפת מוצר, לתיקון מוצר או לביטול עסקה.
- התביעה יכולה להתייחס לכל נושא שבמחלוקת, כמו: מוצרים ושירותים, תביעות רכב, תעופה ותיירות, אובדן כבודה, שכירות, נזקי רטיבות, שליחת חומרים פרסומיים ללא הסכמה (ספאם), לשון הרע, אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים ועוד.
- אפשר לתבוע אדם פרטי, חברה, תאגיד, עמותה, שותפות רשומה או גוף ציבורי. כדי לתבוע עוסק פטור או עוסק מורשה, יש להגיש את התביעה נגד בעל או בעלת העסק, כאדם פרטי.
פרטי הנתבע
יש לציין בכתב התביעה את הכתובת, את מספר הטלפון ואת מספר הזיהוי של הנתבע.
- חשוב לוודא שכתובת הנתבע מדויקת, כדי שבית המשפט יוכל למסור לו את התביעה. מידע נוסף בנושא מסירת כתב התביעה קיים בפרק 'מה קורה אחרי הגשת התביעה'.
- חשוב להוסיף את מספר הטלפון של הנתבע, כדי שבית המשפט יוכל ליצור איתו קשר ולזמן אותו לדיון.
לאיתור הפרטים ניתן להיעזר במאגרי המידע הבאים:
חברה או תאגיד: איתור מידע בסיסי על החברה חינם דרך רשם החברות. המידע כולל מספר תאגיד (למשל מספר חברה פרטית - ח"פ) וכתובת.
ארגוני מגזר שלישי (כמו עמותות ומלכ"רים): איתור חינם דרך גיידסטאר
אדם פרטי:
- ניתן לחפש את הכתובת דרך שירות איתור כתובת (מען) של משרד הפנים, השירות כרוך באגרה.
- אם לא ידוע מספר תעודת הזהות של הנתבע, יש להגיש בקשה לאיתור הכתובת (מען) בהגעה פיזית ללשכת רשות האוכלוסין, ולבקש בה גם את מספר תעודת הזהות. יש לציין שהמספר נדרש למטרת הגשת תביעה. השירות כרוך באגרה.
עוסק פטור או עוסק מורשה: מספר תעודת הזהות של בעל העסק הוא בדרך כלל מספר העוסק, ולרוב הוא מופיע על חשבוניות או קבלות מהעסק.
חברת תעופה זרה: איתור פרטי יצירת קשר חינם דרך אתר רשות שדות התעופה
אפשר להגיש תביעה קטנה גם בלי מספר הזיהוי של הנתבע, אבל אז לא תהיה לתובע אפשרות לפתוח תיק בהוצאה לפועל לביצוע פסק הדין, ללא ציון מספר הזהות של הנתבע בפסק הדין - אם הנתבע לא יקים אותו.
נימוקי התביעה: בכתב התביעה יש לפרט את האירועים שהובילו לתביעה, לפי הסדר שבו התרחשו ולציין תאריכים ומקומות.
זימון עדים: אם יש כוונה לזמן עדים להעיד בדיון, יש לצרף לכתב התביעה את הפרטים שלהם: שם מלא, מספר טלפון נייד וכתובת דואר אלקטרוני.
מידע נוסף בנושא זימון עדים קיים בפרק 'פעולות באחריות התובע'.
צירוף ראיות:
- אם יש ראיות (הקלטות, תמונות או מסמכים) שתומכות בטענות - יש לצרף אותן לכתב התביעה. רצוי להכין את הראיות מראש, כי צירוף ראיות לאחר הגשת כתב התביעה יצריך את אישור בית המשפט.
- בהגשת תביעה מקוונת - ניתן לצרף לכתב התביעה רק קובצי PDF במשקל כולל של עד 30 מגה, ולכן מומלץ להכין את הקבצים מראש בפורמט זה.
- אם הראיות כוללות קובצי קול או וידאו, יש לפעול לפי ההנחיות הבאות:
- לשמור את הקבצים בהחסנים ניידים (דיסק און קי), עותק אחד עבור בית המשפט ועותק נוסף לכל נתבע.
- להגיש את ההחסנים הניידים למזכירות בית המשפט או לשלוח בדואר.
- להגיע לדיון עם מחשב נייד שבו ניתן להציג את הקבצים.
- לצרף תמליל של ההקלטה כקובץ טקסט, בנוסף להקלטה עצמה.
- אם כתב התביעה מוגש בתהליך הדיגיטלי, יש לציין בו מראש כי יצורפו אליו החסנים ניידים, ולהגיש אותם ידנית למזכירות בית המשפט או לשלוח בדואר קרוב להגשת התביעה.
לצפייה בהמלצות לתיאור התביעה ולפירוט הראיות שמומלץ לצרף בכל סוג תביעה
לתמיכה טכנית בהגשת ראיות ניתן לפנות למוקד המידע והשירות הארצי
התהליך הדיגיטלי להגשת התביעה הוא מהיר ונוח וכולל:
- מילוי פרטים אישיים.
- פירוט של נימוקי התביעה.
- צירוף ראיות מתאימות.
- תשלום האגרה.
- כדי להגיש תביעה - יש להתחבר מהמחשב למערכת ההזדהות הלאומית בתהליך קצר ופשוט.
- לא ניתן להגיש את התביעה מטלפון נייד.
- לאחר הגשת כתב התביעה, באחריות התובע לוודא את מסירתו לנתבע, לזמן את העדים (אם יש) ולהתעדכן במצב התיק.
- מידע נוסף בנושא קיים בפרק 'פעולות באחריות התובע'.
סיוע בניסוח והגשת התביעה
- לליווי וסיוע בתהליך הרישום למערכת הזדהות לאומית - ניתן לפנות למוקד המידע והשירות הארצי. למידע נוסף על מערכת ההזדהות הלאומית
- לסיוע ללא תשלום בניסוח כתב התביעה - אפשר להגיע לעמדות המתנדבים בבתי המשפט השונים. מומלץ לברר את זמני הפעילות שלהם במוקד המידע והשירות הארצי.
ניסוח והגשה ידנית של כתב התביעה
- יש להוריד למחשב את טופס התביעה בלחיצה על הקישור בתחתית פרק זה, למלא אותו במחשב ולהדפיס. מומלץ לשמור עותק מהטופס המלא גם במחשב. ניתן לקבל את טופס התביעה גם במזכירויות בתי משפט לתביעות קטנות.
- יש להגיש את טופס התביעה ואת המסמכים הנלווים לבית המשפט בשלושה עותקים.
- אין לכרוך את העותק המוגש לבית המשפט.
- אם יש יותר מנתבע אחד, יש לצרף עותק מלא עבור כל נתבע נוסף.
- את הראיות יש לצרף כהעתקים בלבד, וחשוב לשמור על מסמכי המקור.
- לזימון תור לעמדת קבלת קהל של מזכירות בית המשפט.
- לאחר הגשת כתב התביעה, באחריות התובע:
- לוודא את מסירתו לנתבע.
- לזמן את העדים (אם יש).
- להתעדכן במצב התיק.
- מידע נוסף בנושא קיים בפרק 'פעולות באחריות התובע'.
- לסיוע ללא תשלום בניסוח כתב התביעה - אפשר להגיע לעמדות המתנדבים בבתי המשפט השונים. מומלץ לברר את זמני הפעילות שלהם במוקד המידע והשירות הארצי.
את התביעה יש להגיש לבית המשפט לתביעות קטנות, שבתחום שיפוטו נמצא אחד מהיישובים הבאים:
- היישוב שבו גר הנתבע.
- היישוב שבו נמצא העסק של הנתבע.
- היישוב שבו הנתבע ביצע, או נמנע מלבצע, את המעשה שבו עוסקת התביעה.
אם התביעה עוסקת בפרסום או בסחר באינטרנט, ניתן לבחור גם באחד היישובים הבאים:
- יישוב המגורים של התובע.
- היישוב שבו נמצא העסק של התובע.
לאיתור בית משפט לתביעות קטנות בעיר או באזור מסוים - לחיצה על הקישור תוריד למחשב שלכם קובץ אקסל דרכו תוכלו לאתר את בית המשפט בו עליכם להגיש את התביעה.
- האגרה על הגשת תביעה קטנה היא 1% מסכום התביעה, ולפחות 50 ₪.
- תשלום האגרה באופן מקוון - בכרטיס אשראי בלבד.
- אפשר להשתמש באמצעי תשלום אחר, רק כשהתביעה מוגשת ידנית למזכירות בית המשפט.
אלו אמצעי התשלום בהגשה ידנית, במזכירות בית המשפט:
- כרטיס אשראי – ניתן לשלם רק בנוכחות בעלי כרטיס האשראי.
- תשלום במזומן - יש לקבל שובר ממזכירות בית המשפט ולשלם אותו בבנק הדואר.
- תשלום באמצעות שובר אגרה שלא נוצל, מהגשה שנדחתה - בתנאי שסכום האגרה זהה.
- ניתן גם להגיש בקשה לפטור מתשלום אגרה עקב חוסר יכולת כלכלית.
פתיחת תיק ושליחת הזמנה לדיון
- בית המשפט יקבל את כתב התביעה ויפתח תיק.
- בית המשפט ישלח לתובע אישור על פתיחת התיק והזמנה לדיון, לכתובת הדואר האלקטרוני שצוינה בטופס התביעה.
- בהגשה ידנית - האישור וההזמנה לדיון יינתנו מיידית במעמד ההגשה.
שליחת הזמנה לנתבע
- בית המשפט ישלח לנתבע את כתב התביעה, בצירוף ההזמנה לדיון.
- המסמכים יישלחו לכתובת הנתבע שמופיעה בכתב התביעה, ולכן חשוב לוודא שהיא נכונה.
- באחריות התובע לוודא שהנתבע קיבל את כתב התביעה.
- מידע נוסף בנושא קיים בפרק 'פעולות באחריות התובע'.
הגשת כתב ההגנה על ידי הנתבע
- על הנתבע להגיש כתב הגנה תוך 30 יום מקבלת כתב התביעה, אלא אם כן ביקש לדחות את מועד ההגשה, ובית המשפט אישר את בקשתו.
- אם הנתבע קיבל את כתב התביעה ולא הגיש כתב הגנה בזמן, התובע יכול לבקש מבית המשפט לתת פסק דין לפי כתב התביעה בלבד, עוד לפני מועד הדיון.
- בית המשפט יחליט לפי שיקול דעתו - אם לתת פסק דין בהיעדר הגנה.
הזמנה לגישור
אם התיק יימצא מתאים, יקבלו הצדדים הזמנה להשתתף בהליך גישור.
הדיון
בתיק יתקיים דיון אחד, שבו יישמעו העדויות של שני הצדדים ושל העדים (אם יש).
- אם התובע מעוניין לבטל את התביעה ולסיים את ההליך המשפטי, עליו להודיע על כך לבית המשפט.
- ההודעה לבית המשפט תתבצע על ידי הגשת טופס ובו בקשה למחיקת או דחיית התיק.
- את ההודעה אפשר להגיש על טופס בקשה כללית.
- את הטופס יש להדפיס, למלא, לסרוק, ולהגיש דרך אתר נט המשפט.
- חובת ההודעה לבית המשפט מוטלת על התובע.
- בבקשה לביטול התביעה מכל סיבה מלבד הסכם שבית המשפט אמור לת לו תוקף, יגיש התובע בקשה על גבי הטופס ויצרף אליה, ככל שניתן, את עמדות יתר הצדדים.
- במקרה בו התובע מבקש לסיים את ההליך כי הושג הסכם פשרה בין הצדדים שרוצים שבית המשפט יתן לו תוקף, על כל הצדדים בתיק לחתום על הטופס.
מסירת כתב התביעה
- לפחות 60 יום לפני הדיון, יש לברר במערכת נט המשפט או במוקד המידע והשירות הארצי אם הנתבע קיבל את כתב התביעה ואת ההזמנה לדיון.
- אם הנתבע לא קיבל את המסמכים, באחריות התובע למסור לו אותם. הנחיות בנושא יש לקבל במוקד המידע והשירות הארצי או במזכירות בית המשפט. למידע נוסף על מסירה ידנית של כתב התביעה לנתבע.
- ללא אישור מסירה לנתבע, השופט לא יוכל לדון בתיק והתביעה עלולה להימחק.
זימון עדים
אם יש לתובע עדים שיתמכו בגרסתו, עליו לפנות אליהם ולהזמין אותם לדיון בעצמו.
מתי בית המשפט מסייע בזימון עדים
- אם יש חשש שאחד העדים לא יתייצב, אפשר לבקש מבית המשפט לחייב אותו להגיע.
- לשם כך, יש להגיש למזכירות בית המשפט בקשה לזימון העד, כולל כתובתו המלאה, טלפון נייד (אם ידוע) ופירוט מדוע עדותו נחוצה.
- חיוב עד להעיד כרוך בהפקדת שכר עדות לעד, שיופקד על ידי מי שביקש את העדות (התובע או הנתבע). גובה שכר העדות יקבע על ידי בית המשפט.
- הנחיות נוספות להגשת בקשה לזימון עד - ניתן לקבל במוקד המידע והשירות הארצי או במזכירות בית המשפט.
- יש להגיש את הבקשה לזימון, עד לפחות 60 ימים לפני מועד הדיון.
- יש לעקוב במערכת נט המשפט, במוקד המידע והשירות הארצי או במזכירות בית המשפט - אם העדים קיבלו את הזימון להגיע לדיון.
עדכון פרטים אישיים
אם יהיה שינוי כלשהו בכתובות, במספרי הטלפון או בפרטים אישיים אחרים, של התובע או של הנתבע - על התובע לעדכן בהקדם את מזכירות בית המשפט.
לרשימת כתובות בתי המשפט לתביעות קטנות ושעות קבלת קהל
קבלת מידע וביצוע פעולות דרך נט המשפט
- אפשר לעקוב אחרי התקדמות התיק דרך מערכת נט המשפט ולמצוא את כל המידע לגביו, כמו: מועד הדיון, מצב הטיפול בבקשות, החלטות שהתקבלו והודעות מזכירות.
- כמו כן, אפשר לבצע במערכת פעולות כהגשת מסמכים ובקשות (לדוגמה: בקשה לשינוי מועד דיון).
- אם יתקבלו עדכונים מבית המשפט, המערכת תשלח על כך הודעות לטלפון הנייד ולדואר האלקטרוני שמופיעים בכתב התביעה.
שפה:
- יש להגיש את התביעה בעברית בלבד.
- אם יש צורך במתורגמן בדיון, יש להגיש בקשה בכתב למזכירות בית המשפט לפחות 7 ימים לפני מועד הדיון. לטופס הבקשה למתורגמן.
- הרשות השופטת מייחסת חשיבות עליונה להנגשת שירותיה לאנשים עם מוגבלות. לפירוט הסדרי הנגישות
- בהגשה מקוונת - ניתן לצרף לתביעה עד 5 תובעים ולתבוע עד 5 נתבעים. אם יש יותר מ-5 תובעים או 5 נתבעים, יש להגיש את התביעה באופן ידני.
- בית המשפט יכול לא לדון בתביעה ולהעבירה לבית משפט שלום או לבית המשפט המוסמך לדון בה, אם ראה שהוגשה בידי תובע שכבר הגיש באותה שנה באותו בית משפט יותר מחמש תביעות.
במקומות שבהם יש שימוש בלשון זכר ההתייחסות היא לגברים ולנשים כאחד.
שימו לב, במקרה של סתירה או אי התאמה בין המידע המופיע בדף המידע לבין הוראות הדין הרלוונטיות יגברו הוראות הדין
הרשות השופטת
מוקד מידע רב ערוצי
- טלפון: 3852*, 077-2703333
- נציג שירות צ'אט Online
- שעות פעילות המוקד:
- ימים א' עד ה' 08:00-17:00
- ימי ו', ערבי חג, חול המועד 08:00-12:30
- חדש - שירות וואצאפ 050-6255727
- נציג שירות - בשעות הפעילות.
- מענה דיגיטלי - בשאר הימים והשעות.
- חדש - זימון תור טלפוני לתמיכה טכנית.
- יש לבחור תור למוקד, ותאריך ושעה רצויים.
- נציג מהמוקד יתקשר בזמן שנקבע.
- כתובת דואר אלקטרוני: [email protected]