בקשה להחזר מס - דו"ח מקוצר למס הכנסה עבור יחידים המבקשים החזר מס (טופס 135)
השירות מאפשר ליחידים, שאינם חברה ואינם חייבים להגיש דו"ח מס שנתי, להגיש דוח מס מקוצר ולבקש החזרי מס עד 6 שנים אחורה.
שירות מקוון
מי יכול להגיש בקשה להחזר מס
- יחידים (שאינם בעלי עסק או חברה) ואינם חייבים להגיש דוח שנתי למס הכנסה, אך מעוניינים למצות את זכויותיהם ולהגיש דו"ח שנתי כבקשה להחזרי מס.
- בהתאם לסעיף 160 לפקודת מס הכנסה, ניתן להגיש בקשה להחזר מס ששולם ביתר (מס עודף) בשנת מס מסוימת עד שש שנים אחריה.
לדוגמה: בשנת 2023 עד ליום 31.03.2024 ניתן להגיש דוחות להחזר מס, משנת 2022 עד לשנת 2017 (כולל שנת 2017).
באתר רשות המסים קיימת הדמיית מס (סימולטור) המסייעת בבדיקת חישוב המס. אין צורך להזדהות.
מהן הדרכים להגשת בקשה להחזר מס
הגשת בקשה להחזר מס באופן מקוון מלא
החל משנת מס 2019 ניתן להגיש בקשה להחזר מס באופן מקוון מלא (כולל הגשת מסמכים), ללא צורך בהדפסת המסמכים והגשתם פיזית במשרד.
- יש להכין במחשב קובץ או קבצים, הכוללים את כל המסמכים שעליכם לצרף לבקשתכם. פירוט המסמכים – בהמשך.
- לעבור למערכת לפתיחת תיק להחזר מס, שבה מספר שלבים:
- הזדהות מול מערכות מס הכנסה.
- פתיחת תיק במערכת המחשב לצורך הגשת בקשה להחזר מס (פעולה זו אינה פותחת תיק פעיל במס הכנסה, אלא מאפשרת קליטת בקשות להחזרי מס בלבד).
- בדיקות מקדימות אם אתם עומדים בתנאים להגשת בקשה להחזר מס.
- מעבר לשידור מקוון של נתוני הדו"ח המוגש על ידכם, צירוף מסמכים, ושיגור הדוח והמסמכים המצורפים למחשב מס הכנסה.
הגשת בקשה להחזר מס באופן ידני
יש להדפיס את טופס 135 של שנת המס עבורה מבקשים החזר ולמלא אותו, לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים ולהגיש באחת מהדרכים הבאות:
מערכת פניות ציבור
ניתן להגיש את הבקשה להחזר מס ואת המסמכים הרלוונטיים, באמצעות מערכת פניות לציבור.
הגשה פיזית במשרדי מס הכנסה
- יש למסור את טופס הבקשה והמסמכים הנדרשים בעמדת השירות במשרד.
- יש להביא עותק נוסף של טופס הבקשה להחזר, לקבל חותמת על אישור ההגשה ולשמור את העותק.
- יש למלא את הטופס לפי דברי ההסבר המפורטים בעמודים 3 ו-4 לטופס.
- אם מדובר בבני זוג המגישים את הבקשה להחזר מס, יש למלא את ההכנסות של שני בני הזוג באותו הטופס.
מה צריך לצרף לבקשה להחזר מס
הכנסות
- אישורים על הכנסות מגישי הבקשה והכנסות בן או בת הזוג מכל המקורות, כולל טפסי 106 ממקומות העבודה והפנסיה (גם גימלאים או עבודה חלקית).
- אישורים על דמי אבטלה, דמי פגיעה בעבודה, תגמולי מילואים או תקבולים אחרים מהמוסד לביטוח לאומי.
- אישורים על תשלומים לקופות גמל ולביטוח חיים.
- למי שפרשו ממקום העבודה - העתק מטופס 161.
- ליולדת או לבעלה - אישור מהמוסד לביטוח לאומי על דמי לידה או שמירת היריון.
בקשות לזיכוי
- זיכוי בשל בן או בת עם מוגבלות - יש לצרף טופס 116א ומסמכים נוספים על פי המפורט בדף השירות, לגבי כל סוג מוגבלות.
- זיכוי בשל תשלומים להחזקת קרוב במוסד - יש לצרף טופס 116א וקבלות על פי המפורט בדף השירות.
- לגרושים - קביעה שיפוטית או פסק דין בדבר גירושין ותשלום מזונות.
- עולים חדשים, אזרחים עולים וקטינים חוזרים - צילום תעודת עולה.
- לחיילים משוחררים או מסיימי שירות לאומי:
- צילום תעודת שחרור או אישור על תום שירות.
- אם השחרור נבע מסיבות רפואיות, יש לצרף אישורים בהתאם.
- למבקשים זיכוי ממס בשל מקום מגורים ומרכז חיים - אישור מהרשות המקומית על המגורים ביישוב. יש לצרף טופס 1312א.
- לנכים על פי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה - אישור פקיד שומה.
- לעיוורים - תעודת עיוור שהונפקה ממשרד העבודה והרווחה לאחר 1.1.94.
פרטי חשבון
- צילום צ'ק או אישור מתאים לאימות פרטי חשבון הבנק, לצורך ביצוע החזר המס.
- אם תתברר זכאות להחזר, הכסף יופקד לחשבון זה.
השירות ניתן ללא עלות
המשך הטיפול בדיווח
- לאחר קליטת הבקשה - אם דווחו כל הפרטים הנדרשים וצורפו כל המסמכים הרלוונטיים, תישלח הודעת שומה לכתובת המגורים המעודכנת במרשם האוכלוסין.
- ניתן להנפיק את ההודעה מהאזור האישי באתר רשות המסים.
- החזר המס יועבר ישירות לחשבון הבנק שצוין בטופס, אם תתברר הזכאות להחזר.
שימו לב, במקרה של סתירה או אי התאמה בין המידע המופיע בדף המידע לבין הוראות הדין הרלוונטיות יגברו הוראות הדין
רשות המסים בישראל
מרכז המידע והשירותים המקוונים
פנייה מקוונת:
פנו אלינו בנושא דו"ח מס שנתי ליחידים
טלפון:
*4954 או: 02-5656400
שעות פעילות:
בימים א'-ה' מהשעה 08:15 עד 15:45
לאזור האישי באתר רשות המסים