השתתפות קופות החולים במימון עזרי ומכשירי שמיעה לילדים עד גיל 18
שירות זה מאפשר להגיש בקשה למשרד הבריאות להשתתפות במימון מכשירי שמיעה ועזרי שמיעה לתינוקות, לילדים ולבני נוער עד גיל 18.
מכשיר שמיעה
- מכשיר עזר תחושתי שמגביר את עוצמת הקול ונועד לאפשר לאנשים בעלי לקות שמיעה נגישות טובה יותר לצלילים ולדיבור.
- המכשיר יכול להיות מורכב מאחורי האוזן, בפתח תעלת האוזן או בתוכה.
מערכת FM אישית
- מערכת אלחוטית בעלת טכנולוגיה מתקדמת, שנועדה לשפר את נגישות השמיעה לאדם עם לקות שמיעה בסביבות שבהן יחסי הדיבור-רעש אינם מיטביים.
- המערכת מורכבת ממשדר הכולל מיקרופון הנמצא אצל הדובר או בסמוך אליו ומקלט המעביר את הצליל לעזר השמיעה, ישירות לאוזן או לסביבה.
הורים לתינוקות, ילדים ובני נוער עד גיל 18 עם לקות שמיעה חד-צדית או דו-צדית שמחייבת שיקום בעזרת מכשירי שמיעה ו/או עזרי שמיעה.
השתתפות משרד הבריאות לזכאים היא 100% מעלות המכשיר ולא יותר מהמחיר המירבי שאושר לכל מכשיר על ידי משרד הבריאות. אם המכשיר יקר יותר מתקרת המחיר המירבי, המשפחה תישא ביתר עלות המכשיר.
מחירים מרביים:
- מכשיר שמיעה - 6,000 ₪.
מערכת FM אישית - 8,000 ₪.
תדירות קבלת הסיוע
הסיוע במימון עזרי ומכשירי שמיעה ינתן, במידת הצורך בלבד (לפי המלצת קלינאי תקשורת ואישור משרד הבריאות), בתדירות לפי הפירוט:
מכשירי שמיעה
- עבור ילדים עד גיל 6 – אחת לשלוש שנים.
- עבור ילדים מעל גיל 6 ועד גיל 18 – אחת לארבע שנים.
מערכות FM
- עבור ילדים עד גיל 6 – פעם אחת בלבד.
- עבור ילדים מעל גיל 6 ועד גיל 18 - אחת לארבע שנים.
לפני הגשת הבקשה לסיוע במימון יש לעבור:
- תהליך בדיקה, אבחון, התאמה וקבלת הפניה למכשירי עזר או עזרי שמיעה.
- תקופת ניסיון עם המכשיר הנבחר.
בדיקה
- על הילדים להיבדק על ידי רופא אף-אוזן-גרון.
- הסיכום הרפואי של הרופא הבודק יכלול אישור לכך, שאין התווית נגד לשימוש במכשירי השמיעה.
אבחון
על הילדים לעבור אבחון שמיעה תואם גיל שיבוצע על ידי קלינאי תקשורת על פי המפורט בנספח א' לחוזר מנהל רפואה 05/2016.
המלצת מכשיר
בחירת המכשירים המתאימים עבור הילד תעשה על ידי "קלינאי תקשורת מתאים וממליץ", כמוגדר בסעיף 3.3. בחוזר 05/2016: התאמה, המלצה ואספקה של מכשירי שמיעה ועזרי שמיעה לתינוקות, לילדים ולנוער ובהתאם למצבים המפורטים בסעיף 4.3. בחוזר.
- ילדים עד גיל 6 יופנו לקלינאי תקשורת במרכזי שיקום ייעודיים או במכוני שמיעה במרכזים רפואיים.
- ילדים מגיל 6 ומעלה יופנו לקלינאי תקשורת במרכזי שיקום ייעודיים או במכוני שמיעה מיומנים בשיקום שמיעה.
פנייה לספק
יש לפנות לספקי משרד הבריאות לקבלת מכשיר שמיעה שהומלץ לילדים:
התאמת מכשיר ותקופת ניסיון
- ספקי מכשירי השמיעה ימסרו את מכשיר השמיעה שהותאם לתקופת ניסיון בת ארבעה שבועות לפחות.
- מומלץ כי במהלך תקופת הניסיון יבצעו קלינאי התקשורת במרכז שיקום או במכון שמיעה מעקב אחר השימוש במכשיר והתאמתו לילדים, ויקבעו האם המכשירים אכן עונים על הצרכים, או שיש להמשיך בתהליך להתאמת מכשירים אחרים.
- תקופת הניסיון של המכשיר והשימוש בו תהיה ללא תשלום (חוץ מעלות אוזנייה או מבנה למכשיר תוך אוזני).
- הספק יכול לדרוש מהמשפחה צ'ק פיקדון שיוחזר בסיום תקופת הניסיון. הצ'ק לא יוחזר אם המכשיר לא יוחזר או במקרה של תקלה משימוש לא סביר במהלך תקופת הניסיון.
- מכשירים שבמהלך תקופת הניסיון הוחלט שאינם מתאימים, על פי חוות הדעת המקצועית של קלינאי התקשורת, יוחזרו לא יאוחר מתום תקופת הניסיון.
- במקרה של מכשירים שהוחזרו עקב אי-התאמה, יש לבצע הליך התאמה מחדש לילדים.
- לאחר שהותאם לילדים מכשיר ולאחר תקופת הניסיון, יש להגיש למשרד הבריאות בקשה לסיוע במימון המכשירים או העזרים.
יש לצרף לבקשה את המסמכים הבאים:
- בדיקת רופא א.א.ג. הכוללת ממצא אוטוסקופי ומידע על כך שאין התווית נגד לשימוש במכשירי שמיעה.
- בדיקת שמיעה עדכנית (עד 6 חודשים לפני יום הגשת הבקשה) שנערכה ללא מכשירי או עזרי שמיעה.
- בדיקת שמיעה עדכנית שבוצעה עם המכשיר המומלץ על ידי קלינאי התקשורת.
- המלצת קלינאי תקשורת על המכשיר המומלץ, העונה להגדרה המופיעה בחוזר התאמה, המלצה ואספקה של מכשירי שמיעה ועזרי שמיעה לתינוקות, לילדים ולנוער.
ההמלצה צריכה להינתן על גבי הטפסים המתאימים:
המלצה למכשיר שמיעה או המלצה למערכת FM אישית. - טופס הצעה נלווה מספק מכשירי השמיעה אצלו יתבצע תהליך האספקה וסיום הרכישה
- תצלום ספח תעודת זהות של ההורים הפונים שבו רשומים הילדים.
- הבקשה לסיוע במימון מכשירי ועזרי שמיעה תישלח על ידי אחד מהבאים:
- קלינאי התקשורת הממליצים - העובדים במרכז שיקום או במרכז רפואי מאושר להתאמות מכשירי שמיעה לילדים.
- קלינאי תקשורת העובדים אצל הספקים המורשים שיש להם הסכם עם משרד הבריאות.
- עבור ילדים עד גיל 6 שנים - מרכז השיקום או המרכז הרפואי המאושר צריכים לצרף לבקשה (בנוסף להמלצת קלינאי התקשורת), גם טופס הצעה נלווה מספק מכשירי השמיעה (ולא ממרכז השיקום או המרכז הרפואי).
- הורים המעוניינים להגיש את הבקשה בעצמם - יכולים להגישה בצירוף המסמכים הנדרשים באחת הדרכים הבאות:
- דואר אלקטרוני: [email protected]
- פקס: 03-9135864 (חברת נטלי).
קבלת תשובה
- ועדה מקומית בלשכת הבריאות תדון בבקשה.
- החלטת הוועדה והנחיות להמשך התהליך, תימסרנה במכתב תשובה למשפחה הפונה.
- החלטת הועדה תינתן תוך 20 ימי עבודה מתאריך קבלת הפניה במשרדי הלשכה הכוללת את כל המסמכים הדרושים.
- במקרים מורכבים ואם נדרשים בירורים נוספים – התשובה תינתן תוך 45 ימי עבודה.
- לבירור מצב הפנייה ניתן ליצור קשר עם מוקד קול הבריאות - 5400*.
ערר על ההחלטה
- אם הבקשה נדחתה על ידי הוועדה המקומית, ניתן לערער על ההחלטה.
- יש להגיש את הערעור בכתב ללשכת הבריאות בתוך 30 יום ממועד קבלת התשובה ולפרט את הסיבות לערעור.
- ניתן לצרף לערעור מסמכים רלוונטיים נוספים.
- הבקשה תועבר לדיון בוועדה אזורית המתכנסת אחת לחודש.
- במקרה של דחיית הבקשה גם בוועדה האזורית, ניתן לפנות לוועדת ערר.
קבלת המכשיר
- עם קבלת אישור ממשרד הבריאות על זכאות להשתתפות במימון מכשיר שמיעה או עזר שמיעה, ניתן לקבל את המכשיר לאחר תשלום השתתפות עצמית ישירות לספק.
- אם מחיר המכשיר גבוה מתקרת המחיר המרבי שקבע המשרד, יש לשלם את ההפרש במחיר ישירות לספק.
תקלות ואובדן
- במקרה של תקלות, יש לפנות לספקי המכשיר או המערכת (קיימת אחריות של הספק למשך ארבע שנים).
- אם עזרי או מכשירי השמיעה אבדו ניתן לפנות פעם נוספת, בצירוף כל המסמכים ולהסביר את האירוע.
- תיתכן השתתפות חריגה וחד פעמית של משרד הבריאות במקרים אלו.
- אם יאושר סיוע עבור אובדן, המשפחה תידרש לשלם סכום כספי שייקבע (בנוסף להשתתפות שתידרש עבור מכשירים שמחירם מעבר לתקרה המרבית שנקבעה).
שימו לב, במקרה של סתירה או אי התאמה בין המידע המופיע בדף המידע לבין הוראות הדין הרלוונטיות יגברו הוראות הדין
משרד הבריאות
קול הבריאות-מוקד שירות טלפוני
טלפון נוסף: 08-6241010
שעות מענה טלפוני
ימים ראשון עד חמישי בין השעות 08:00 עד 18:00
ימי שישי וערבי חג בין השעות 08:00 עד 13:00
ימי חול המועד (סוכות ופסח) בין השעות 08:00 עד 14:00כתובת למשלוח דואר
ירמיהו 39, ירושלים, תא דואר: 1176, מיקוד: 9101002