פעולות לצורך רישום או עדכון זכויות בלשכת רישום המקרקעין (טאבו)
שירות זה מספק מידע על תהליך רישום נכס או עדכון הזכויות בנכס בלשכת רישום המקרקעין, ומאפשר להגיש את הבקשה.
סעיף 7 לחוק המקרקעין קובע, כי על עסקה במקרקעין להירשם בלשכת רישום המקרקעין. רישום זה מקנה לבעלי הזכויות - זכויות קנייניות על הנכס. עסקה שלא נגמרה ברישום נחשבת כהתחייבות לביצוע עסקה בלבד.
ככלל, החובה החוזית לפעול כדי שניתן יהיה לרשום את הזכויות בלשכת רישום המקרקעין, מוטלת על בעלי הזכויות. יחד עם זאת, רשות מקרקעי ישראל יכולה להציע לחוכרים את שירותיה לביצוע רישום הזכויות, בתנאי שאין גורם משכן ובהתאם לשיקול דעתה. במקרים אלה החוכרים ימציאו מסמכים לרשות בהתאם לנדרש, ויישאו בכל ההוצאות הכרוכות ברישום לפי תעריפי הרשות.
מי יכול להגיש את הבקשה
בעלי הזכויות בנכס.
מהם התנאים להגשת הבקשה
- הקרקע, שעבורה נערך החוזה, מהווה יחידת רישום נפרדת (חלקה בשלמות לאחר פרצלציה) או תת חלקה לאחר רישום צו בית משותף. למרות זאת, יתאפשר רישום על פי תרשים רק בתנאים הבאים:
- בבנייה דו-משפחתית.
- כשאחד מבעלי הזכויות נרשם בעבר על פי תרשים ומבוקש לרשום בעל הזכויות הנוסף על פי אותו תרשים, בהתאם להנחיות המפורטות בנוהל מס' 22.04B.
- לא ניתן לבצע רישום אם קיימים חובות. יחד עם זאת, חובות על הוצאות פרצלציה לא יעכבו רישום זכויות.
- רשות מקרקעי ישראל לא תאפשר רישום הערות אזהרה או שעבודים, על זכויות שטרם נרשמו בלשכת רישום המקרקעין.
- רשות מקרקעי ישראל לא תאפשר רישום הסכם שיתוף, או בעלות משותפת במקרקעין בין בעלי הזכויות בחלקה.
- כדי לבצע פעולות רישום, על החכירה להיות בתוקף. אם אינה בתוקף יש להאריכה (כמפורט בנוהל).
- במקרים, שבהם הבעלים רשומים במושע, לא ניתן לרשום חכירה על חלק מהבעלים, אלא יש לבצע פרצלציה או רישום בית משותף.
מה צריכים לצרף לבקשה
יש להגיש את המסמכים המפורטים ברשימת המסמכים בהתאם לסוג הבקשה:
- רישום זכויות חכירה או מכר במקור או מכר רפורמה.
- רישום זכויות חכירה או מכר רפורמה בפרויקט "דיור בהישג יד: מחיר למשתכן/מחיר מטרה/מחיר מופחת".
- רישום זכויות נכסי חברת הדואר.
- תיקון רישום – היוון או הארכת תקופת חכירה או תיקון תנאי חכירה.
- תיקון רישום – פיצול שכירות.
- תיקון רישום- טעות סופר.
- ביטול רישום זכויות חכירה.
- ביטול רישום זכויות חכירה ראשית.
- ביטול רישום מחוברים.
- רישום או ביטול זיקת הנאה.
- העברת בעלות מהאפוטרופוס לנכסי נפקדים לרשות הפיתוח (ביוזמת רשות מקרקעי ישראל).
- החזרת בעלות בקרקע ששינתה ייעודה מציבורי לסחיר (ביוזמת רשות מקרקעי ישראל).
- פירוט התהליכים בנוהל 22.04B.
איך מגישים את הבקשה
- הבקשה תוגש על ידי בעל הזכויות בנכס באופן ידני או מקוון. יש למלא את המסמכים הנדרשים, בהתאם לסוג הבקשה, כמפורט ברשימת המסמכים.
- לצרף את כל מסמכי החובה.
- לשלוח בדואר רשום לרשות מקרקעי ישראל, למרחב העסקי או למרחב השירות או למוקד הרישום או למוקד השירות, שבתחומו נמצאים הנכס או הקרקע, שעבורם מוגשת הבקשה, או להגיש באופן מקוון באזור האישי.
ניתן לברר את כתובת המרחב או המוקד המטפל בנכס המבוקש, באחת הדרכים הבאות:
- באמצעות האזור האישי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שלי.
- באמצעות שירות "מי מטפל בך".
- במוקד הטלפוני: 5575* או 03-9533333.
המשך הטיפול בבקשה
- אם המסמכים הוגשו ומולאו כראוי, הם ייחתמו ויישלחו לפונים באופן ידני או מקוון.
- אם יידרשו תיקונים, תוחזר הבקשה לפונים, באופן ידני או מקוון, בצירוף מכתב להשלמת מסמכים וכן כל מסמכי החובה שהוגשו, לצורך תיקון והגשה חוזרת.
לבירור מצב הבקשה בכל שלב, יש למסור את מספר התיק לנציגי השירות במוקד הטלפוני: 5575* או 03-9533333.
הערות
- אין במידע שלהלן משום תחליף לייעוץ מקצועי וכל הנאמר בו אינו יכול לשמש עילה לתביעה כלשהי.
- אם קיימת סתירה בין מידע זה לבין הוראות הדין, יחולו הוראות הדין.
- רשות מקרקעי ישראל מוסמכת, בין היתר, לדחות את הבקשה, לאשרה בתנאים או להתנות את הדיון בה בתנאים.
- ביצוע התשלום, כולל תשלום חובות עבר אם קיימים, במועד שייקבע על ידי רשות מקרקעי ישראל, הוא תנאי להשלמת העסקה.
- הבקשה תיבחן בהתאם להחלטות רשות מקרקעי ישראל ולנוהליה שיהיו בתוקף בזמן הגשת הבקשה.
שימו לב, במקרה של סתירה או אי התאמה בין המידע המופיע בדף המידע לבין הוראות הדין הרלוונטיות יגברו הוראות הדין
רשות מקרקעי ישראל
מוקד טלפוני
טלפון נוסף 03-9533333
שעות מענה טלפוני
בימים ראשון עד חמישי בשעות 8:00 עד 17:00.