עלוני הסברה, קמפיינים וערכות לימוד
שומרי הדרך - שינוי חברתי בדרכים
- יחידה
- נושא
-
תאריך פרסום
01.07.2020
שומרי הדרך הוא מיזם התנדבותי של הרלב"ד בשיתוף אגף התנועה של משטרת ישראל ועמותת נתיב בטוח. המיזם מאפשר לכל נהג לתעד עבירות תנועה בכבישים. העבירות הקשות מועברות לטיפול משטרת ישראל.
הרלב"ד, בשיתוף אגף התנועה – משטרת ישראל ועמותת "נתיב בטוח", השיקו באוגוסט 2016 את מיזם "שומרי הדרך – שינוי חברתי בכבישים", על מנת לשנות את תרבות הנהיגה בישראל ולקדם נהיגה על פי החוק בקרב כלל הנהגים. פחות מחודש לאחר השקת המיזם נרשמו אלפי אזרחים המעוניינים להתנדב במיזם. מהשקתו הצטרפו אליו כבר אלפי מתנדבים.
מטרת המיזם היא לתעד עבירות תנועה חמורות המבוצעות בכבישי הארץ, בדגש על בריונות כביש, ובכך לייצר הרתעה מפני ביצוע עבירות תנועה. אנו עושים זאת באמצעות אכיפה אזרחית של עבירות תנועה בכבישים – כי הכביש שייך לכולנו.
ייחודו של המיזם הוא השימוש בחוכמת ההמונים – מתן האפשרות לכל אזרח, הפועל מתוך אחריות אישית ומוסרית לנושא הבטיחות בדרכים, לתעד עבירות תנועה חמורות באמצעים דיגיטליים מתקדמים.
מתנדבי המיזם עושים שימוש ביישומון ("אפליקציה") ייחודי שפותח תוך הסתייעות במומחים מן הדרגה הראשונה, ובהם מומחים לאבטחת מידע וחקר תאונות דרכים מהטכניון, ותוך עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר של אבטחת מידע לשם הבטחת אמינותו.
היישום מופעל בטרם תחילת הנסיעה, ומצלם באופן רציף את הכביש ואת כלי הרכב הנראים מהשמשה הקדמית. כאשר המתנדב מבחין בעבירת תנועה הוא נותן הוראה קולית השולחת את הדיווח באופן אוטומטי ומאובטח למרכז הסינון והבקרה שהוקם ברשות הלאומית. כל תיעוד שמתקבל נבחן בקפידה בכדי לבדוק האם ניתן לזהות בבירור את עבירת התנועה ופרטי הרכב, ואת סוג העבירה שנצפתה. תיעודים של עבירות שהוגדרו כחמורות ומסכנות חיים, בהתאם לתעדוף של אגף התנועה במשטרת ישראל, מועברים באופן מאובטח להמשך טיפול של חוקרי תאונות הדרכים באגף התנועה.
כ-35,000 אזרחים נרשמו למיזם (הורידו את האפליקציה), 1,500 אזרחים מעבירים דיווחים למוקד הרלב"ד ו-500 מתנדבים הם הלב של המיזם, אזרחים שהפכו קהילה מעורבת הם חלק אינטגרלי מהפלטפורמה, מתעדים ומדווחים ברמה השבועית.
קמפיינים קודמים למיזם התמקדו בחשיפתו לציבור, בהבלטת ההיבט האכיפתי וההרתעתי שלו, ובגיוס מתנדבים חדשים.
בקמפיין הנוכחי המטרה העיקרית היא להעצים את המתנדבים ולהדגיש את ההיבט החברתי של המיזם.
הקמפיין הינו קמפיין 'טסטמוניאלס' אותנטי עם מתנדבים אמיתיים, במסגרתו שומרי הדרך משתפים אותנו בתהליך שעברו – מה גרם להם להתנדב, מה הם חושבים על שומרי הדרך, איזה שינוי ההתנהגותי הם עברו מאז שהם הצטרפו למיזם.
שומרי הדרך – משנים את תרבות הנהיגה בישראל ומפחיתים את כמות תאונות הדרכים.