מוקד 105
אודות
מוקד 105 הוא מרכז לאומי ייחודי לקבלת פניות ודיווחים מהציבור ולמתן מענה מקצועי בנוגע לפגיעות, אלימות ופשיעה נגד ילדים ונוער במרחב המקוון. את המוקד מאיישים שוטרים שעברו הכשרה ייעודית בתחום עיסוקו של המטה הלאומי, ופועל בו דסק שותפויות בין-משרדי בו יושבים מומחים בתחום הפגיעה בילדים ברשת מהמשרד לביטחון לאומי, משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד המשפטים. המוקד הוא חלק מיחידה 105 הכפופה ללהב 433.
דסק השותפויות אמון על מתן מענה בין-משרדי משולב לאירועים וכן על ריכוז המשך הטיפול בקטין במסגרת הקהילה. מדובר במוקד מקצועי ייחודי בארץ ובעולם בו פועלים יחד נציגים ממספר משרדי ממשלה ושוטרי משטרת ישראל לטיפול מיטבי וכולל בכל התחום הרחב של פגיעות ברשת כלפי ילדים ובני נוער. המוקד ייתן מענה משלים בין-משרדי לאירועים פליליים ובמקביל ייתן מענה גם לפגיעות ואירועים שאינם עולים לכדי עבירות פליליות ואשר עד להקמתו של המוקד לא ניתן להן כל מענה.
ניתן לפנות למוקד באמצעות הטלפון בכל שעות היממה – חייגו 105 מכל מכשיר.
ניתן לפנות למוקד גם באמצעות טופס מקוון בעברית ובערבית.
באילו נושאים ניתן לפנות למוקד?
ילדים, בני נוער, הורים, אנשי מקצוע וכלל הציבור יכולים לפנות למוקד בכל נושא של פגיעה בקטינים ברשת ובין השאר:
- פגיעות פליליות ברשת - סחיטה, איומים, התחזות, הונאה
- מקרי חירום ברשת ומצבי מצוקה כמו ביטויי אובדנות ברשת
- פגיעות מיניות ברשת - מעשה מגונה, הפצת תמונות וסרטונים מיניים, הטרדות מיניות ועוד
- בריונות ברשת - ביוש (שיימינג), נידוי, חרם
- הטרדה לא מינית ברשת
- הפצת תכנים אלימים ופוגעניים
- התייעצות ומידע על גלישה בטוחה ופגיעות בקטינים (גילאי 18-0)
שימו לב: במקרה של חשש לחיי אדם, יש להתקשר מיד למוקד 100 של משטרת ישראל.
הטיפול בפנייה
צוות מקצועי שהוכשר לכך מנהל כל פנייה שמתקבלת במוקד במקצועיות ובדיסקרטיות. במהלך השיחה יישאל הפונה מספר שאלות רקע לשם הבנת הבעיה ומיקוד המענה. לאחר זיהוי ראשוני של צורכי הפונה ובהתאם לדחיפות הבעיה יחליט השוטר על המשך הטיפול בפנייה. רוב הפניות תועברנה לדסק השותפויות למתן מענה משלים שיאפשר טיפול כולל בפנייה.
אומנם לא תמיד יש באפשרותנו לספק מענה חוקי לפנייה, אך תמיד נהיה שם עבור הפונה ונשתדל לסייע ככל הניתן.
דסק השותפויות במוקד 105
המשרד לביטחון לאומי במוקד
המשרד לביטחון לאומי מתכלל את עבודתו של דסק השותפויות. נציגת המשרד עובדת מול מפקדי המוקד וקציני המשמרת, מנתבת את הפניות המגיעות למוקד אל המשרדים הרלוונטיים בדסק ומרכזת את שיתוף הפעולה הבין-משרדי.
משרד החינוך במוקד
בדסק השותפויות במוקד יושבים נציגים מטעם שפ"י – השירות הפסיכולוגי הייעוצי במשרד החינוך. נציגים אלו מומחים בהתערבות במצבים מורכבים ואירועי פגיעה ברשת בהם מעורבים ילדים ובני נוער. תפקידם לקיים קשר שוטף בין המוקד לבין מערכת החינוך והקהילה. מקרים רבים שמגיעים למוקד הם מקרים מתמשכים שמחייבים ליווי רציף בקהילה וספציפית במסגרת החינוכית.
נציגי משרד החינוך במוקד מלווים את האירועים באמצעות גורמי הטיפול ובעלי תפקידים שונים במערכת החינוך ומוודאים שהאירוע מטופל באופן מיטבי.
נציגי משרד החינוך במוקד מטפלים באירועי פגיעה ברשת בהתאם לחוזרי מנכ"ל שונים לרבות חוזר אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון. חוזר זה כולל פרק המתייחס באופן מקיף לשימוש בטכנולוגיה ולהיבטים של פגיעה הנעשית באמצעותה (סעיף 3.3, עמ' 59). החוזר מנחה את הצוות החינוכי כיצד לטפל באירועי פגיעה אשר מובאים לידיעתו, גם אם התרחשו מחוץ לכותלי בית הספר ולאחר שעות הלימודים.
משרד הרווחה במוקד
בדסק השותפויות במוקד יושבים עובדים סוציאליים לחוק הנוער האמונים על הגנת קטינים, המקשרים בין המוקד למערך הרווחה והסיוע. העובדים הסוציאליים מספקים ייעוץ, מענה וליווי מקצועי באירועים בהם יש חשש לפגיעה מקוונת בקטין. במידת הצורך, ידאגו נציגי משרד הרווחה לספק לקטין הפונה הגנה.
במקביל יפעלו נציגי משרד הרווחה בדסק השותפויות מול משפחות הנפגעים ויפנו במקרים המתאימים את הילד ומשפחתו לטיפול במרכזים ייעודיים או במסגרת שירותי משרד הרווחה. במקרים בהם לא חלה חובת דיווח, ובהתאם לרצון ההורים, תופנה המשפחה לטיפול במחלקה לשירותים חברתיים. במקרים בהם חלה חובת דיווח יערבו נציגי משרד הרווחה בדסק את שירותי הרווחה ברשויות המקומיות לצורך המשך מעקב וסיוע.
משרד הבריאות במוקד
בדסק השותפויות במוקד יושבים נציגים קבועים מטעם משרד הבריאות, המקשרים בין המוקד למערך הבריאות, הכולל בין השאר את קופות החולים, הפסיכיאטרים המחוזיים והיחידות השונות במשרד הבריאות. נציגי משרד הבריאות במוקד שייכים ליחידה למניעת אובדנות והם ייקחו חלק מרכזי במענה לאירועים המגיעים למוקד שעניינם אובדנות או איום באובדנות ברשת.
נציגי המשרד בדסק שותפויות יסייעו בזיהוי ילדים ובני נוער בסיכון, בקידום הטיפול הרפואי והנפשי של הקטין בקהילה ובבניית הרצף הטיפולי המתאים.
בנוסף, נציגי המשרד בדסק השותפויות ישמשו כגורם המקצועי לתמיכה ולמתן מידע בנוגע לאובדנות ומניעתה, יסייעו בהתמודדות עם מסרים אובדניים ברשתות החברתיות ובגיבוש המענה לפניות שעניינן סיוע לילד במצוקה וזיהוי סימנים מקדימים.
משרד המשפטים - פרקליטות המדינה
המוקד פונה למחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה על-פי הצורך ומנתב אליה חלק מהפניות המגיעות למוקד בהן עולה חשש לביצוע עבירה על דרך של פרסום. במקרים כאלה מחלקת הסייבר תבחן את האפשרות לצמצם את הגישה אל התוכן או להסירו מרשת האינטרנט, לפי תבחינים משפטיים שנקבעו בנוהלי העבודה של המחלקה. הטיפול באפיקים אלה יכול להתבצע בדרך של יידוע המפרסמים או ספקיות השירות (פייסבוק, מנוע החיפוש של חברת גוגל, יוטיוב ועוד) על הפרת החוק לכאורה, או בדרך של פנייה לבתי-המשפט במקרים המתאימים והוצאת צווים שיפוטיים אשר יחייבו את המפרסם או ספקית השירות להסיר את התוכן או להגביל גישה אליו.
עמדת 'אוזן קשבת' - מוקד חירום לכבדי שמיעה
עמדה המשמשת כמוקד חירום ומידע לקליטת פניות מצד אזרחים עם מוגבלות של שמיעה או דיבור.
לשליחת מסרון: 052-2020100, פקס: 08-6525111. דואר אלקטרוני: [email protected]
בעלי תפקידים
- מנהלת דסק השותפויות
חופית פנחס
צרו קשר
-
מוקד לאומי לפניות
-
עמדת 'אוזן קשבת' - מוקד חירום לכבדי שמיעה