החלטות ממשלה
יחסי הממשלה, החברה האזרחית והמגזר העסקי התורם להשגת מטרות ציבוריות
- יחידה
-
ממשלה
הממשלה ה- 31, אהוד אולמרט
-
תאריך פרסום
24.02.2008
-
תאריך עדכון
18.09.2017
החלטה מס. 3190 של הממשלה מיום 24.02.2008
נושא ההחלטה:
יחסי הממשלה, החברה האזרחית והמגזר העסקי התורם להשגת מטרות ציבוריות
מחליטים:
א. חיזוק וביסוס היחסים שבין ממשלת ישראל, החברה האזרחית והמגזר העסקי:
1. לקבוע כי מדיניות ממשלת ישראל ביחס לארגוני החברה האזרחית וחברות עסקיות התורמות להשגת מטרות ציבוריות תהיה תואמת, ככל הניתן, לעקרונות המפורטים בהצהרת הכוונות ובתקציר שבפתח מסמך המדיניות "ממשלת ישראל, החברה האזרחית והמגזר העסקי: שותפות, העצמה ושקיפות" (התקציר נמצא במזכירות הממשלה);
2. לקבוע כי משרדי ממשלה יקיימו שיח מתמשך עם ארגונים ללא כוונת רווח (להלן: "אלכ"רים") וגורמים בקהילה העסקית התורמים להשגת מטרות ציבוריות, ככל שהצדדים מעוניינים בכך ובהתאם לכללים שייקבעו, לרבות במסגרת מספר קבוצות דיון (להלן: "שולחנות עגולים"). להטיל על משרד ראש הממשלה לפעול מטעם הממשלה ובשיתוף המשרדים לקיומו של שיח זה, תוך קידום מעורבותן של הרשויות המקומיות בתהליך בעתיד. השיח יאפשר שמיעת מגוון דעות, ותינתן האפשרות לגורמים המעוניינים ליטול בו חלק. אין בקיומו של שיח זה בכדי לגרוע מתפקידיה, חובותיה וסמכויותיה של הממשלה;
3. לקבוע כי בשלב הראשון, משרדי ראש הממשלה, האוצר, המשפטים, הרווחה והשירותים החברתיים והחינוך יהיו שותפים לשולחן עגול אשר יעסוק בסוגיות הקשורות ליחסי המגזרים בישראל; כמו כן, משרדי הרווחה והשירותים החברתיים, החינוך והגנת הסביבה יהיו שותפים לשולחנות עגולים נוספים במסגרות ההולמות את צרכיהם, כפי שייקבע על ידם. משרד הפנים ישותף בדיונים שיעסקו ברשויות המקומיות. המשרדים יוכלו להוסיף למסגרות אלה גורמי ממשלה נוספים, לרבות ממשרדי ממשלה, בהתאם לבחירתם; המנהלים הכלליים של משרדי הממשלה הנוגעים בדבר יסמיכו עובדים לייצוג משרדיהם בשולחנות העגולים;
4. להטיל על משרד ראש הממשלה להביא לדיון בשולחן העגול העוסק ביחסי המגזרים בישראל את הצעות ההחלטה שגיבש צוות בין-משרדי על סמך המלצות הועדה הממשלתית לבחינה מחדש של סיוע המדינה למוסדות ציבור, בראשות מר יורם ארידור (להלן: "ועדת ארידור"), טרם הגשתן לאישור הממשלה;
5. להקים במשרד ראש הממשלה "יחידה מייעצת בנושא שיתופי פעולה", אשר תפעל במסגרת האגף לתכנון מדיניות ותעסוק בקידום שיתופי פעולה ושיח מתמשך בין המגזר הציבורי, המגזר העסקי והמגזר השלישי, לפי העניין ועל פי שיקול דעת, במסגרת תהליכי תכנון וביצוע מדיניות הממשלה. היחידה תרכז את הידע הקיים בתחומי עיסוקה, תלווה את עבודת המטה בנושאים אלו בממשלה לפי הצורך, ותקדם את יעדי המדיניות הממשלתיים המוצעים בהחלטה זו; להקצות ליחידה תקציב פעולות שנתי בהיקף של 2 מליון ש"ח ממקורות המשרד;
6. הנחות את משרד ראש הממשלה לדווח מעת לעת, ככל שיידרש, על התקדמות המהלך לוועדת השרים לענייני רווחה ושירותים חברתיים.
ב. מדיניות מיסוי והתאגדות של ארגונים הפועלים ללא כוונת רווח:
1. להטיל על שרי האוצר והמשפטים למנות צוות אשר יגיש בתוך 4 חודשים את המלצותיו בעניין הצורך בקיומן של "עמותות קרן" או "חברות קרן לתועלת הציבור". במידה ותימצא תועלת בכך, יבחן הצוות את ההסדרים הנדרשים, את הצורך באבחנה בין סוגי קרנות, את מדיניות המס שתופעל לגביהם, את דפוסי השקיפות, הדיווח והבקרה הנדרשים וכל נושא נוסף שיימצא לנכון. המלצות הצוות, במידה ויאושרו על ידי השרים, יופצו כתזכיר חוק;
2. להטיל על משרד האוצר לתקן את פקודת מס הכנסה, כך שתקרת התרומה לצרכי זיכוי מס הכנסה תועלה לסך של 5 מליון ש"ח לתורם בשנה, וזאת עם השלמת הכנתו של מאגר המידע כמפורט בפרקים ד' ו-ה' להחלטה זו ובהתאם ללוח הזמנים שייקבע במסגרתם, ולאחר קביעת התנאים שעל מוסד ציבורי לעמוד בהם לצורך קבלת הטבות מס;
3. להטיל על משרד המשפטים לבחון את סוגיית הסדרת סיווגם של אלכ"רים, וזאת על מנת לסייע ביצירת שקיפות בפעילות המגזר, בין אם בחקיקה ובין אם בנהלים פנימיים. במסגרת זו, אלכ"ר יסווג עצמו לפי עיסוקו העיקרי, או לפי שני עיסוקיו העיקריים, על פי רשימה שיקבע ראש רשות התאגידים, וזאת במועד רישומו או במועד הגשת הדו"חות הכספיים שלו, על פי המוקדם;
ג. הגברת שילובם של ארגוני החברה האזרחית במכרזים ממשלתיים להפעלת שירותים חברתיים
1. להטיל על החשב הכללי לכלול, במסגרת הוראת התכ"ם הקיימת שנקבעה לעניין התקשרות בהליך מכרז פומבי, אמות מידה נוספות לבחירת ההצעה המעניקה את מירב היתרונות לעורך מכרז להפעלת שירותים חברתיים, כמוגדר בסעיף 2 לפרק זה. טרם קביעת אמות המידה, יבוא החשב הכללי בדברים עם משרד הרווחה והשירותים החברתיים.
2. אמות המידה האמורות ישקפו את מידת מעורבותו החברתית של המציע, דוגמת פעילותו לקידום מטרות ציבוריות שיש להן זיקה לשירות נשוא המכרז ויכולות גיוס והפעלת מתנדבים אשר ישולבו בעתיד בשירות נשוא המכרז, וזאת בנוסף ובנפרד מכוח האדם אשר יועסק בהפעלת ליבת השירות;
3. השימוש באמות מידה כאמור ייעשה על פי שיקול דעתו של עורך המכרז, באופן שיביא להשגת המטרות העומדות בבסיס המכרז והשגת מירב היתרונות לעורך המכרז, וזאת על בסיס נימוקים שיציג הגורם המקצועי המוסמך במשרד, הלוקחים בחשבון את משתני השוק ומאפייני המפעילים הקיימים. השימוש יוגבל למכרזים להפעלת שירותים חברתיים, אשר תכליתם שיפור מצבו של האזרח מקבל השירות, שלצורך מימושם נדרש קשר בין-אישי בין נותן השירות לבין מקבלו ושעיקר העלות בהפעלת השירות אינה מוטלת על הנהנה או הנהנים ממנו (להלן: "שירות חברתי");
4. להנחות את החשב הכללי לעדכן את משרדי הממשלה בפרטי החלטה זו.
ד. הבטחת השקיפות בפעילות החברה האזרחית:
1. לקבוע כי הממשלה רואה חשיבות ציבורית בהבטחת השקיפות בפעילות החברה האזרחית ובקידום מהלכים לשם הקמתו של מאגר מידע, כמפורט בהחלטה זו.
2. להסמיך את ראש רשות התאגידים (להלן: "הרשם"), בין בעצמו ובין בשיתוף עם גופים אחרים, לפעול להקמת מאגר מידע, אשר יהווה מקור מידע באשר לפעילות אלכ"רים, ובשלב ראשון עמותות. המאגר ירכז, בין היתר, מידע עדכני מסוגים שונים המצוי בידי משרדי הממשלה וגורמים אחרים, אשר יש לו נגיעה ישירה לפעילות ארגוני החברה האזרחית, ויהיה נגיש לציבור באינטרנט (להלן: "המאגר").
המאגר ינוהל על ידי גורם שייקבע על ידי משרד המשפטים. משרד המשפטים יבדוק אפשרות ויפעל, במידת האפשר, לשיתוף ארגוני החברה האזרחית בהקמתו ובתפעולו השוטף של המאגר, לרבות על דרך של מיזם משותף ובכפוף לחוק חובת המכרזים ותקנותיו.
להקצות תקציב של 3 מליון ש"ח בשנת 2008 ו1.5- מליון ש"ח משנת 2009 ואילך למימון הקמתו והפעלתו של המאגר;
3. לקבוע שהמאגר במתכונתו הבסיסית יכלול נתונים על כלל האלכ"רים ובכלל זה:
א. פרטי זיהוי האלכ"ר, לרבות מספר זיהוי האלכ"ר, שמו המלא, תאריך רישומו, כתובתו הרשומה, צורת התאגדותו, תקנון האלכ"ר, מטרותיו, פירוט שמות החברים בועד המנהל או הדירקטוריון של האלכ"ר ושמות חברי ועדת הביקורת או הגוף המבקר של האלכ"ר;
ב. מסמכים שעל האלכ"ר להגיש לרשם על פי חוק, לרבות דו"חות כספיים, דו"חות מילוליים, פרוטוקולים, המלצות ועדת ביקורת או הגוף המבקר ורשימת חמש המשכורות הגבוהות באלכ"ר לרבות פרטים בעניין תנאי הפרישה כמתחייב בחוק;
ג. קיומה של הכרה בתרומה לאלכ"ר כתרומה המאפשרת זיכוי מס על פי סעיף 46(א) לפקודת מס הכנסה. רשימת האלכ"רים שתרומות אליהם מקנות זיכוי ממס תועבר לרשם על ידי רשות המיסים ובאחריותה, ותעודכן אחת לרבעון;
ד. מידע נוסף שיבקש האלכ"ר להעלות למאגר או קישור לאתר האינטרנט של האלכ"ר, או לקובץ דיגיטאלי, הכל על פי קביעת הרשם. במסגרת זו יוכל להיכלל מידע שימסור האלכ"ר על פי נהלים שיקבע הרשם, ובלבד שיובהר שהמידע באחריות האלכ"ר/
4. לקבוע שבנוסף למנוי בסעיף 3, אשר יחול על כל אלכ"ר, יכלול המאגר גם מידע נוסף כמפורט להלן, המתייחס לאלכ"רים הנהנים מתמיכה ממשלתית או שפנו בבקשה לקבלת תמיכה, כדלקמן:-
א. פירוט התמיכות הכספיות הישירות שקיבל האלכ"ר בפועל ממשרדי הממשלה, ובכלל זה שם המשרד התומך והסעיף לפיו ניתנה התמיכה (במספר ובתואר), השנה לגביה ניתנה התמיכה, סכום התמיכה שכבר הועבר לאלכ"ר ומועדי ההעברה. מידע זה יועמד לשימוש הרשם על ידי החשב הכללי ובאחריותו, ובמידה ויועבר כקובץ נתונים, יעודכן אחת לחצי שנה;
ב. פירוט סכום התמיכה הכולל שהחליטה ועדת התמיכות המשרדית לתת לאלכ"ר, לרבות החלטות, השנה לגביה ניתנה התמיכה וקישור למבחן התמיכה הרלוונטי. מידע זה יועמד לשימוש הרשם על ידי המשרד התומך ובאחריותו, ובמידה ויועבר כקובץ נתונים יעודכן אחת לשנה;
ג. פירוט הסכום הכולל שהחליטה הועדה הציבורית לקביעת ייעודם של עזבונות לטובת המדינה שליד משרד המשפטים להקצות לאלכ"ר, לרבות החלטות ונימוקים והשנה לגביה ניתן הסכום. מידע זה יועמד לשימוש הרשם על ידי מזכירות הועדה ובאחריותה, ובמידה ויועבר כקובץ נתונים, יעודכן אחת לשנה;
ד. פירוט סכום התמיכה הכולל שהחליט המוסד לביטוח לאומי לתת לאלכ"ר, ובכלל זה קרנות הפועלות במסגרת המוסד, לרבות החלטות ונימוקים, השנה לגביה ניתנה התמיכה וקישור למבחן התמיכה הרלוונטי. מידע זה יועבר לרשם על ידי המוסד לביטוח לאומי, בכפוף להוראות חוק הביטוח הלאומי, התשנ"ה 1995 ויעודכן אחת לחצי שנה.
5. להטיל על הרשם לבחון את האפשרות לפרסם מידע נוסף באתר, ובכלל זה תמיכות בעין, תמיכות שניתנות על ידי הרשויות המקומיות, דו"חות ביקורת ממשלתיים, קרבה משפחתית בין בעלי העניין בו, שמות תאגידים התורמים סכום משמעותי לאלכ"ר ומידע נוסף, וזאת בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ומשרד ראש הממשלה;
6. לקבוע שבנוסף למנוי בסעיפים 3 ו4-, ובכפוף לשינוי חקיקה כמפורט בסעיף 7 לפרק זה, יכלול המאגר גם את "דין וחשבון על הכנסות והוצאות מוסד ציבורי" (טופס 1215 של רשות המסים), עבור אלכ"רים הזכאים להקלות מס לתורמים להם, על פי סעיף 46(א) בפקודת מס הכנסה;
7. להנחות את שר המשפטים, בהתייעצות עם שר האוצר וראש הממשלה, לתקן את החקיקה הקיימת באופן אשר יאפשר פרסום המידע כמפורט לעיל במסגרת המאגר, זאת במידה והדבר אינו אפשרי כיום ובאופן שיעלה בקנה אחד עם לוח הזמנים שנקבע ליישום החלטה זו, ובכפוף לכך -שבמסגרת הכנת החקיקה תיבחן שאלת פרסום מידע שכיום אין לציבור זכות עיון בו, לרבות מטעמים של פרטיות.
8. להורות לכל משרדי הממשלה ומוסדותיה המנויים בהחלטה זו, להסדיר את העברת המידע הנדרש באופן שיקבע הרשם, לצורך הכללתו במאגר;
9. להנחות את משרד המשפטים לגבש תוכנית פעולה למימוש החלטה זו תוך 90 יום, אשר תביא לכך שהקמת המאגר תושלם לא יאוחר משנתיים ימים מיום אישור החלטה זו.
ה. הבטחת השקיפות בפעילות הממשלה ביחסיה עם החברה האזרחית:
1. להנחות את משרד המשפטים להעביר לשימוש המאגר את כלל מבחני התמיכה במוסדות ציבור, בין אם כקישור ובין אם בהעברת המידע, באופן אשר יבטיח שקיפות מלאה; להנחות את הרשם לפרסם במאגר, בנוסף למבחנים עצמם, הוראות חוק, תקנות, הנחיות, טפסים ונהלים של משרד המשפטים, משרד האוצר ומשרדי ממשלה אחרים, בנושאים הקשורים בהגשת הבקשות לתמיכה;
2. לקבוע שכאשר שונו באופן מהותי מבחני תמיכה קיימים על ידי משרדי הממשלה, או נוספו מבחני תמיכה חדשים, יפורסמו אלה באתר האינטרנט של משרד המשפטים לפחות 14 יום טרם אישורם, לצורך קבלת הערות מהציבור. במקרים אלו, יועברו המבחנים על ידי משרד המשפטים גם לפרסום במאגר. אישור מבחן תמיכה ללא פרסום באתר משרד המשפטים או במאגר, כאמור בסעיף זה, יהיה מותנה בקבלת אישור היועץ המשפטי לממשלה או נציגו כי קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת;
3. לאפשר לציבור, במסגרת פעילות המאגר ובאופן שיקבע הרשם, לקבל באופן ישיר, בדואר אלקטרוני, מידע מפולח לתחומי פעילות ולמשרדי ממשלה תומכים בדבר אפשרויות לקבלת תמיכה, מבחני תמיכה חדשים, ומידע על שינויים, תוספות והחלטות שהתקבלו לגבי מבחני תמיכה קיימים;
4. להבטיח שבמסגרת המאגר, יוכל הציבור לקבל מידע על אלכ"רים אשר זכו לתמיכת המדינה, כשהוא מפולח על פי מבחני התמיכה השונים המפורסמים במאגר;
5. לצורך מימוש החלטה זו, להנחות את הגופים הבאים כדלהלן:-
א. משרד המשפטים ומשרד האוצר יפרסמו הנחיות ונהלים למשרדי ממשלה התומכים בארגונים חוץ-ממשלתיים (להלן: "הגופים התומכים") באשר לפרסום מידע על מבחני התמיכה במאגר במועדים הרלוונטיים;
ב. הגופים התומכים יעבירו לרשם מידע על לוחות הזמנים להגשת הבקשות, לקבלת החלטות ולהעברת התמיכות בפועל, ובדבר היעד אליו יש להעביר את הבקשות לתמיכה;
ג. משרד האוצר יעביר לרשם בחודש ינואר של כל שנה או לאחר אישור תקציב המדינה (על פי המאוחר), מידע מלא ככל הניתן על סעיפי התמיכות והתקציבים שהוקצו לגופים התומכים בשנת התקציב הבאה, על מנת שהרשם יפרסם את הנתונים במאגר;
ד. החשב הכללי יעביר לרשם אחת לחצי שנה נתונים על העברת תשלומים למוסדות ציבור, הנעשית על סמך סעיף 3א' לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה.1985-
6. להנחות את שר האוצר, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, לתקן את "נוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהם", שנקבע על פי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, באופן שיעגן את דרישות השקיפות המצויות בהחלטה זו;
7. להטיל על ראש רשות התאגידים אחריות כוללת לביצוע פרק זה בהחלטה על כל חלקיו; להטיל על הרשם לבחון את אפשרות איחוד המאגר שיוקם עם החלק העוסק במבחני התמיכה הקיים כיום באתר האינטרנט של משרד המשפטים;
8. לקבוע שפרסום המידע האמור בהחלטה זו במאגר לא יגרע מאחריותו של כל גורם לפרסום החלטותיו באפיקים אחרים. משרדי הממשלה יעבירו לפרסום במאגר את המידע האמור בפרק זה, וזאת ככל הניתן בהיקף ובקצב זהה לזה המפורסם על ידם באפיקים אחרים."