הממונה על פניות הדיירים
אודות
תפקיד הממונה על פניות דיירים הוא לברר פניות של דיירים בעניינים הנוגעים למיזמי התחדשות עירונית.
כך למשל, ניתן לפנות לממונה בנושאים האלה:
- מינהלות עירוניות, התנהגות יזמים, התנהגות דיירים אחרים, כולל טענות להפעלת לחץ בלתי סביר על דייר כדי שייתן את הסכמתו להצטרף לפרויקט.
- התנהגות של מארגנים שלא בהתאם להוראות חוק התחדשות עירונית (הסכמים לארגון עסקאות), התשע"ז-2017 (להלן - החוק), כגון: מארגן שהפר את חובת ההגינות והזהירות שהוא חב לבעלי הדירות על פי החוק, ולא פעל לטובת בעלי הדירות בנאמנות, בהגינות ובדרך מקובלת, או שלא מסר את כל המידע שיש בידיו בעניין מהותי הנוגע לעסקת הפינוי ובינוי או לעסקה לפי תוכנית החיזוק.
- תוקף הסכם לארגון עסקת התחדשות עירונית – באפשרות בעל דירה לפנות לממונה לשם קבלת אישור שלפיו פקע הסכם ארגון של אי-עמידה בהוראות חוק התחדשות עירונית (הסכמים לארגון עסקאות), התשע"ז-2017.
- בטלוּת עסקת פינוי ובינוי – באפשרות בעל דירה שחתם על עסקת פינוי ובינוי בשפה שאינה ידועה לו ובלי שהיזם או מי מטעמו הסביר לו את עיקרי העסקה בשפה הידועה לו, לפנות לממונה לשם קבלת החלטה שלפיה, בנסיבות העניין, העסקה בטלה.
בפנייה לממונה יש להציג את הפרטים האלה:
- מהי בקשתו של הפונה מהממונה ואילו צעדים מבקש הפונה מהממונה לנקוט.
- פרטים רלוונטיים לפנייה. למשל, פרטי מארגן או יזם או מינהלת עירונית או עורך דין המייצג דיירים או פרטי האדם שהחתים על המסמך אליו הפנייה מתייחסת; זכויות הפונה בדירה (בעלים או שוכר); פרטי בעלים או שוכרים נוספים; מועד החתימה על ההסכם; המועד הראשון בו חתם בעל דירה על הסכם ארגון; פרטי האנשים שנכחו במועד חתימת ההסכם או המסמך שאליו מתייחסת הפנייה.
המסמכים שיש לצרף בעת הפנייה לממונה:
כל המסמכים המוזכרים בפנייה או קשורים אליה.
כל המסמכים הדרושים להוכחת הטענות הנטענות בפנייה, כגון: הסכם ארגון, הסכם עסקה, ייפוי כוח, כתב הסכמה, נסח רישום מקרקעין הכולל את ההערה הרשומה (אם נרשמה הערת אזהרה על הדירה).
יש לציין רק את הפרטים הרלוונטיים לפנייה ולצרף רק את המסמכים הרלוונטיים לה.
פנייה שהוגשה לממונה תועבר לאדם או לגוף שאליו מתייחסת או שעל התנהלותו מתלונן הפונה, לשם קבלת התייחסות לפנייה. ייתכן שהפונה יידרש להעביר לממונה פרטים או מסמכים נוספים קודם שתועבר הפנייה לנילון.
הממונה תפרסם את החלטתה בדבר הפנייה בתוך 90 יום ממועד הגשתה. הממונה רשאית להאריך את זמן המענה ב-90 ימים נוספים לכל היותר, תוך כדי ציון הסיבה להארכת המועד.
החלטת הממונה על פניות דיירים שפניית דייר היא מוצדקת בשל הפרת הוראת כל דין תשמש ראיה לכאורה לנקבע בה בכל הליך משפטי. המשמעות היא שהפונה לא יצטרך להוכיח את טענותיו אם פנייתו נמצאה מוצדקת על ידי הממונה, במסגרת הליך שיוגש לבית המשפט. כמובן שאם יובאו בפני בית המשפט ראיות נגדיות או יועלו טענות הסותרות את קביעת הממונה, ייתכן שבית המשפט יפסוק בניגוד לקביעת הממונה.
החלטות הממונה על פניות הדיירים
להחלטות הממונה על פניות הדיירים
הוראות לעניין פרסום החלטות הממונה על פניות דיירים
הגשת פנייה לממונה
הפנייה לממונה תיעשה באמצעות מילוי ושליחה של טופס פנייה מקוון, והחלטות הממונה על פניות דיירים יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות.