מצלמות אכיפה (א-3)
-
תאריך פרסום
19.10.2020
-
תאריך עדכון
01.02.2022
תכנית א-3 היא תכנית של מצלמות אכיפה אלקטרונית אוטומטית לאכיפת עבירות של נהיגה במהירות מופרזת ומעבר ברמזור אדום, שמטרתה צמצום מספר תאונות הדרכים והנפגעים
מערכת א-3 מורכבת ממצלמות דיגיטליות המותקנות בכבישים ובצמתים שנבחרו לצורך צילום עבירות מהירות מופרזת או מעבר באור אדום. התצלום מועבר באופן אוטומטי למרכז השליטה ובקרה, בו התצלום עובר בקרה אנושית על-ידי שוטר ולאחר אישורו מופק הדוח. התהליך הוא מהיר ויעיל ובתוך 96 שעות נשלח לבית הנהג דוח תנועה הכולל תצלום העבירה.
להורדת רשימת עמדות א-3 (פברואר 2022)
למערכת אכיפה האלקטרונית האוטומטית יתרונות רבים ובראשם קיצור משך הזמן בין ביצוע עבירת התנועה לקבלת הדוח ובכך מוגבר כושר ההרתעה.
מטרות התכנית
- להוביל לשינוי בתרבות הנהיגה של הנהגים בישראל
- לצמצם באופן מהותי את מספר תאונות הדרכים ומספר ההרוגים והנפגעים בכבישים
- להגביר את ההרתעה מביצוע עבירות תנועה
- לבלום תופעות של בריונות בכביש.
רקע כללי
בשנת 1996 החלו בהכנות לתוכנית א-3, פרויקט שמומן על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בנוסף, התכנית תלווה במחקר הערכה, שיבוצע בהובלת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ויבחן את דפוסי ההתנהגות של הנהגים, מיפוי צמתים וכבישים פוטנציאלים למיקום הציוד, ניתוחים לצרכי פיזור אופטימלי של המצלמות ועוד, במטרה לבחון את מידת האפקטיביות של התכנית והשפעתה על צמצום הקטל בכבישים. בנוסף, ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יחד עם ראש אגף התנועה ערכו סיור בחוץ לארץ כדי ללמוד את פעילות הפרויקט.
בחירת מיקומי מצלמות א-3 נעשתה לאחר איסוף נתוני תאונות הדרכים לשנים 2006 עד 2010, ומתוכן תאונות דרכים, שסיבתן מהירות מופרזת או סטייה מנתיב (אשר מרביתן נגרמות עקב מהירות). סיבות אלו מהוות 54% מהסיבות לתאונות חמורות גם בשנת 2011. נוסחת הצבת המצלמות הורכבה על בסיס המלצות וועדת שיינין ולוקחת בחשבון נתוני תאונות דרכים, בכלל, ומהירות בפרט, וחומרת התאונה והנסועה (נפח תנועה) בקטעי הכביש, ובהמשך לכך, דורגו קטעי הכביש השונים.