gov.il
כ"ה תמוז תשע"ד 23/07/2014
عربي English
ממשל זמין לילדים
חיפוש:
gov.il
בכל אתרי הממשלה
חפש
עמוד הבית
משרדים ורשויות
נושאים
קהלי יעד
מדריכים
שירותים בקליק
gov.il Welcome to the Israel Government Portal gov.il
 עמוד הבית   תחילת שנת הלימודים   שומרים על הבריאות שלהם   תזונה נכונה   
תזונה נכונה
פינת עבודה נוחה
תזונה נכונה
שיניים בריאות
שעות שינה
פעילות גופנית אצל ילדים
בעיות ראייה
כללים לשמירה על תזונה בריאה ונכונה בגיל בית הספר

* המידע לקוח מתוך אתר הפיקוח על הבריאות במשרד החינוך.

גיוון בסוגי המזון - יש לכלול בתפריט היומי מזון מקבוצות המזון הבאות: דגנים ומוצרי מאפה, מזונות עשירים בשומן, מזונות עשירים בחלבונים, ירקות ופירות. חשוב לגוון במזון, כלומר לבחור סוגי מזון שונים בכל קבוצת מזון.

אכילה מסודרת
- מומלץ לאכול 3 ארוחות עיקריות (בוקר, צהרים וערב) וכן  2-3 ארוחות ביניים. בהמשך תוכלו לקרוא המלצות להרכב ארוחת עשר.

צריכת ממתקים ומשקאות ממותקים - מומלץ להמעיט באכילת ממתקים ולהעדיף פרי על ממתק.

שתיית מים - מומלץ להקפיד על שתייה מרובה, כשחם ומזיעים, אך גם כשקר ולא מרגישים צמא. מומלץ לילדים להביא בקבוק מים לבית הספר ולמלאו לפחות פעם נוספת במהלך יום הלימודים.

צריכת מזון דל בשומן רווי - מומלץ לאכול מוצרי חלב עד 5% שומן, בשר בקר רזה ועוף ללא עור. מבין החטיפים עדיפים אלו הדלים בשומן. חטיף אפוי עדיף על פני חטיף מטוגן (לדוגמה צ'יפס או קרקרים אפויים).

גיוון בקבוצת המזון העשירה בחלבון -  המזון בקבוצה זו מכיל רכיבי תזונה חיוניים לגדילה והתפתחות. יש להקפיד על צריכת חלב ומוצריו העשירים בסידן, לבריאות העצמות והשיניים. כמו כן כדאי להקפיד על צריכת מוצרי עוף, בשר ודגים, העשירים בברזל, למניעת אנמיה מחוסר ברזל.

אכילת דגנים, קטניות, ירקות ופירות - הדגש בהנחיה זו הוא על צריכת סיבים תזונתיים. את הירקות והפירות מומלץ לאכול בקליפתם. כמו כן, מומלצים דגנים מלאים כגון: אורז מלא, שיבולת שועל, לחם מחיטה מלאה.

חמש מנות פרי וירק ביום - מומלץ לאכול לפחות חמישה ירקות ופירות ביום, מסוגים שונים.

פעילות גופנית - מומלצת פעילות גופנית (אירובית ואנאירובית) במהלך יום הלימודים ובשעות אחר הצהריים. ניתן לשלב פעילויות כגון: רכיבה על אופניים, ריקודים, משחקי כדור, רכיבה על קורקינט, אופניים או גלגיליות.

לראש העמוד
ארוחת בוקר – למה זה חשוב?

אכילת ארוחת בוקר מגוונת, משפרת את יכולת הריכוז של התלמידים ויכולה להשפיע על שיפור ההישגים בלימודים. דוגמאות לארוחת בוקר שניתן להכין בקלות לפני היציאה לביה"ס:
 דגני בוקר עם חלב.
 כריך עם גבינה, חומוס או חביתה, וכוס חלב או שוקו.
 יוגורט עם פירות.
 לחם עם אבוקדו או טחינה וירקות.

לראש העמוד
ארוחת עשר, או מה לשים בסנדביץ'?

בבית הספר נהוג לאכול בסביבות השעה 10 ארוחה קלה, שאותה מביאים הילדים מהבית. מומלץ לשתף את הילדים בתכנון ארוחה ואף אפשר להכין ביחד עם הילד טבלת סנדוויצ'ים שבועית. טבלה כזו עשויה לפתור את הוויכוחים בנושא מה לשים בסנדביץ'. בכדי לספק לילד את כל הערכים התזונתיים להם הוא זקוק, חשוב לגוון את הסנדביץ’ ואת תכולתו. המלצות להכנת ארוחת עשר בריאה ומזינה:

 לחם –  לחם מחיטה מלאה עדיף על פיתות או לחם לבן. יש לשים לב כי המילה מלא מופיעה על אריזת הלחם, שכן לא כל לחם חום הוא מלא. לילדים שאינם מוכנים לאכול לחם מלא, יש להעדיף לחם אחיד על לחם לבן או פיתה.

 תכולת הסנדביץ’ –  מומלץ שהממרח או המילוי לסנדביץ’ יכילו את המרכיבים הבאים: חלבוני ביצה קשה או חביתה מטוגנת בשמן קנולה, טונה, פסטרמה, גבינה צהובה עם תשעה אחוזי שומן (ולא יותר), או גבינה לבנה עד חמישה אחוזי שומן, רצוי מועשרת בסידן, סלט אבוקדו המכיל ביצים, סלט ביצים ומיונז וכן הלאה. בנות מגיל תשע ומעלה זקוקות לסידן ברמה גבוהה יחסית, ולכן מומלץ למרוח בסנדביץ' גבינות מועשרות בסידן, מספר פעמים בשבוע. לא מומלץ לתת לילד סנדביץ’ עם שוקולד בכל יום, למרות שיש ילדים הדורשים זאת. מומלץ לסכם על סנדביץ’ עם שוקולד פעם בשבוע, ביום קבוע, על פי בחירת הילד. חלבה למריחה (טחינה ודבש) וממרח תמרים עדיפים על שוקולד.

 התוספת –  בתוספת לסנדביץ’ מומלץ לתת לילד בכל יום ירק או פרי. ילדים בדרך כלל מעדיפים את הירק לצד הכריך ולא בתוכו. ניתן לתת לילד שקית של גזר גמדי טרי, מלפפון עם קליפה חתוך לרצועות, עגבניות שרי או פרי טרי (בהתאם לעונה). כשתייה - ציידו את הילד בבקבוק מים.

 משרד הבריאות: תפריטים לכיתה א'
 משרד הבריאות: מדריך להזנת תלמידים במסגרות חינוכיות
לראש העמוד
 
האם דף זה עזר לך?       כן   לא

   
טפסים
תשלומים
מדריכים
מכרזים
דרושים בשירות המדינה
שירות התעסוקה